Къара алай аш как приготовить

«Аш» — азербайджанский плов

Техника приготовления азербайджанского плова («плов» на азери — «аш» или на турецкий лад «пилав» ) в корне отличается от узбекского или таджикского плова. Различие в том, что рис у нас заваривается отдельно от поджарки, которую называют «гарА» .
Процедура приготовления риса следующая.

1. Длинный рис (только басмати высший сорт) промываем холодной водой до прозрачности воды.

2. В казане (или любой толстостенной кастрюле, например Бергофф идеально подходит) кипятим воду, солим достаточно сильно, рис любит соль.

3. Отдельно топим сливочное масло. Если риса берем из расчета 1 стакан на человека, то на 1 стакан риса — 100 гр.масла.

4. Готовим «газмах» — тесто которое кладем на дно казана. 1 яйцо, ложка катыга, ложка кукурузного масла, соль, мука. Газмах не дает рису подгореть, и сам по себе очень вкусен и при подаче риса его режут на кусочки и кладут сверху. Рис всегда подается на стол отдельно на блюде (с большой плоской ложкой или крупной лопаточкой для торта чтоб не мять рис и не дай бог пару рисинок слипнется — позорррр хозяйке )))))))))))))))))), а «гара» отдельно. В качестве газмаха можно использовать и по 3 лаваша, каждый смазывается маслом и кладется слоями, или даже картошка нарезанная кружочками. Можно также взять часть полусваренного риса, добавить яйцо, катыг и выложить на дно казана. Но с тестом — самый вкусный вариант.

5. Закидываем рис в воду, провариваем минут 8-10 до полуготовности. Он должен удлинниться но, слегка хрустеть внутри.

6. Сливаем рис в сито, подкидывая сито, даем воде полностью стечь.

7. Дно казана смазываем топленным маслом, кладем газмах, опять смазываем маслом. Рис кладем порциями-слоями, не давя, каждый слой посыпать толченным кумином и куркумой и поливать топленным маслом (на глаз, чтоб нашего топленного масла хватило до конца).

8. По желанию можно вехний слой полить заваренным шафраном (на 1 стопочку воды, не больше)

9. Крышку обматываем полотенцем и ставим казан на маленький огонь примерно на час. Рис считается готовым когда по кухне пойдет аромат риса, а кастрюля снаружи будет шипеть как утюг на влажное прикосновение.
Если казан ставится на газ, то под него ставят железку (ну ту, на которую обычно заварной чайник ставят). Если на индукционной плите, то я ставлю на тройку на 40 минут или на двойку на час.

Источник

Лезгинский культурный журнал

Сегодня я научу вас готовить плов. Это королева стола, стол без плова – не стол. Поэтому его надо готовить очень вкусно и красиво. Пловы готовят с мясом, курицей, рыбой, овощами, плодами… Пловы бывают с отваренным откидным рисом и с не откидным рисом (аши). Для того, чтобы получить плов хорошего качества, надо рис замочить перед готовкой в тёплой подсолённой воде в течение 2-х часов. Для откидного плова рис берётся удлиненной формы, для не откидного – годится круглый рис. Варить рис надо до полуготовности. Упревание производить на медленном огне до появления пара изнутри плова, затем обрызгать маслом, часть плова окрасить шафраном. Для всех видов плова: рис берётся 1 стакан на два человека, вода – на 1стакан риса 2стакана, 1 г шафрана заваривается в 100 г тёплой воды. При упревании под крышку кастрюли обязательно положить полотенце, которое будет впитывать избыток влаги.

300г – баранины (без костей), 200г – риса, 50г – масла, 10г – муки, 20г – алычи, 50г — лука
Мякоть баранины нарезать кусочками 35-40 г, посолить, поперчить, тушить в кастрюле. Добавить к нему нарезанный полукругом большой репчатый лук. Сюда же добавить промытую сушёную алычу. Добавив масло дожарить до готовности. Убрать в сторону
В большую кастрюлю сыплем 4- столовых ложек муки, 1 яйцо, 1 столов. ложку кефира, 1 столовую ложку масла, всё смешиваем, печём на огне. На полученный лаваш сыплем полуготовый рис, слоями обрызгивая маслом и подкрашивая шафраном. Плотно закрываем крышку. Ставим рис на медленный огонь для упревания, 30-40 мин.
При подаче на стол, выложить плов на блюдо, по бокам обложить запеканкой со дна кастрюли, сверху положить тушёное мясо с луком и алычой.

Плов с тыквой (Бурандин аш)

1. Круглую тыкву промыть, порезать кружочком верх с хвостиком. Через этот круг вытащить семена тыквы изнутри, помыть нутро тыквы, убрать в сторону.
2. Рис промыть, бросить в кипящую солёную воду, довести до полуготовности. При прощупывании верхний слой риса должен крошиться, а ядро оставаться крепким. Снять с огня и откинуть на сито.
3. Сухофрукты, или кишмиш пожарить в масле на сковороде.
4. В подготовленную тыкву положить слоями рис, сухофрукты, брызгать маслом, и опять – рис, сухофрукты, масло и т.д.
5. Закрыть тыкву верхушкой с хвостиком. Положить в духовку на 180 град. Рис упревается внутри тыквы. Когда тыква испечётся, плов готов. Подавать целиком на блюде, разрезать на столе.

Читайте также:  Как приготовить слоенное тест

Плов с курицей

1. Курицу нарезать на небольшие кусочки, промыть, положить в кастрюлю.
2. Большие две луковицы нарезать полукольцами, положить сверху курицы.
3. Заранее замоченный в солёной воде рис промыть в неск. водах. И положить в кастрюлю с курицей.
4. Налить воду так, чтобы вода на 3 см была выше чем рис, посолить, поперчить по вкусу.
5. Когда вода закипит и постепенно исчезнет, сделать в рисе углубления, плотно закрыть. Оставить на очень слабом огне для упревания 25-30 мин
6. Перед подачей на стол уложить на блюдо горкой, сверху поместить курицу

Плов праздничный

1. Длинный рис промыть, всыпать в кастрюлю с подсолённой кипящей водой. Готовить до полуготовности, откинуть на дуршлаг.
2. Масло распустить. Приготовить настой шафрана, как сказано выше.
3. В кастрюлю на дно положить лаваш. Посыпать туда рис, слоями добавляя масло и окрашивая шафраном.
4. Грудинку баранины нарезать на небольшие кусочки, отварить в небольшом количестве воды.
5. На сковороде в масле припустить альбухару, каштаны, кишмиш, курагу, алычу, много лука, нарезанного полукольцами. Все это соединить с готовым мясом, добавить шафран.
6. При подаче на стол рис выкладывается горкой на блюдо, отдельно подаётся каурма.

Чубандин аш

1. Мясо, курицу или рыбу отварить, очистить от косточек, пожарить в кастрюле, добавить лук, нарезанный полукольцами, тушить 15 мин.
2. Промыть в нескольких водах круглый рис, добавить к мясу, посолить, поперчить. Сверху залить бульоном, в котором варилось мясо.
3. Когда рис впитает всю воду, уменьшить совсем огонь, сделать лунки кончиком большой ложки.
4. Через 20 мин перемешать, добавить немного масла. Дать постоять ещё 20 мин.
5. При подаче на стол. Выложить всё на блюдо

Источник

Аппаев Хасан «Къара кюбюр». Реферат

Реферат по теме:

Учитель: Байчоров Ринат Русланович

Выполнила : Байчорова Тамара

ученица 10 класса

Аппаланы Хасанны литература иши сейирликди. Анга киредиле: газетлде,журналлада басмаланган докладлары бла сезлери, аламат публицистика ишлери: «Революция, Къарачай эмда класс кюреш(1929), «Къарачай на путях социалистического животноводства», Къарачайда тау социалист малчылыкъны есдюрюуню юсюнден» (1935)-деген брошюрла статьялады; д.б.

Экономика, право джанындан джазгъанлары-барысы бек багъалы ишле болгъандыла. Алай болса да Аппа улуну творчествосунда эм уллу, эм баш чыгъармасы «Къара кюбюр» романды. Бу роман къарачай литературада этаплыкъ чыгъармады. Аппа уллуну бу чыгъарманы терен эмда кенг историялыкъ полотно этиб чыгъарыргъа акъыл этген эди. Ол, Къарачайны буруннгу джашауун тюп-тюз суратлагъан бла биргелей, джангы джашауну да кергюзюрге излегенди. Къарачайны буруннгу джашауу, революцион кюч бла тюрленнгени мадарсыз иш болгъанын ачыкълаб, халкъны 900-чю джылдан башлаб, 30-чю джыллагъа дери историясын джазаргъа излегенди. Алай а джазыучу муратына толусу бла джеталмагъанды. «Къара кюбюр» романны эки китабын джазыб басмадан чыгъарады. Ючюнчю китабы бла «Джаула» деген романыны къолдан джазылгъаны уа редакцияны портфелинде 1937 джыл басмаланмай къалгъандыла.

«Къара кюбюр» романны темасы- Къарачайны революциягъа дери джашаууду. Аннга уллу къарангылыкъдан аджашыб тургъан динни зараны тиш этген джарлыла, джалчыла, джашауларыны болумун ангылыгъандан ангылай ,класс сезимлери есе теберегенин кергюзген бла бирге, аланы ангыларын уятыуда орус ишчи классны магъанасын ачыкълайды.

Бу историялыкъ роман джити, уста тил бла, совет кезюуде да тамыры бла къораб бошамагъан,бир къауум уруннганны мыйысына илиниб тырнакъларын бошларгъа унамай тургъан эски заманны кир, къарангы кючюн айгъакълаб, анга къаршчы джазылгъанды. Къыямытланы адам хакъ ашаучула болгъанларын, муслиман динчилени етюрюкчюлерин айгъакълай, орус эмда миллет пролетариатны эм иги хали шартлары юсюнде болгъан Семенну сыфатын алагъа къаршчы халда суратлай, Апппа улу совет адамлага – таулулагъа класс кюрешни кимле бла, къалай барлыгъын ынгылатады, уруннган халкъны джашаугъа кезюн кенг ачады.

Романны кесини энчи социал-психология проблематикасы, революциягъа дери Къарачайны юй джашау болумун, халкъны хар бир къауумуну хали шартларын авторну халкъ эшите, селеще тургъан тил бла уста суратлай билгени романнга миллет форма берди, халкъны ангысына терен сингерча, халкъ сюерча этеди. Эм баш социал проблемалагъа романда социалист позицияладан къаралады, революциягъа дери Къарачайны джашау болумуна критикалыкъ кез бла къарау, орус эмда совет литератураны иги традицияларына эс белюб юрениу-была барысы Аппа улугъа магъанасы социалист болгъан чыгъарма джазаргъа болушхандыла. Социалист реализмни битимли джеринде «Къара кюбюр» кегетлери сыйынгысыз битген уллу терек болуб есгенди.

Читайте также:  Как приготовить маринад для рыбы форель

«Къара кюбюр» романнга 19 емюрню аягъында, 20 емюрню аллында къарачай халкъны джашаууну энциклопедиясыды деб айтыргъа ажылсыз боллукъду.

Къарачай литратураны историясында «Къара кюбюр» биринчи, эм аламат романды. Аны багъалылыгъы, сыйны къуру ана тилни есдюргенинде, емюр алмашына тебреген кезюудеги боранлы джылланы летописи болгъанында, неда проза жанрны эркин хайырландыла, таулу джашауну энциклопедиясын джаза билиуде болуб къалмайды. Аны сыйны емюрлени, миллетлени ортасында кеб бедженгли кепюрча тющгениндеди.

«Къара кюбюр» къуру къарачай чыгъармады деб къояргъа боллукъ тюлдю. Ол хар миллетникиди. Не ючюн десенг, джазыучу романда салгъан проблемала башха миллетлеге да юлгюдюле.

Романны темасы бла идеясы

Романда 19 емюрню 90-чы джыллары, биринч орус революцияны заманы кергюзюнеди. Автор халкъны эзиучюле бла кюрешде къыйыны бла джашагъанланы класс сезимлерини есгенин, къарачай халкъ динни етюрюгюн, халкъын къыйнаб тургъан байланы, афендилени кир иннетлерин ангылаб башалгъанын суратлайды. Джазыучу Ташчыдагъы орус ишчилени къарачай халкъны революцион сезимлерини есюмюне уллу магъаналары болгъанын терен кергюзеди.

Романны «Къара кюбюр» деген аты къарачайны фальклор бла байланыбды. «Сосрукъа бал беш башлы эмеген» деген нарт таурухда эл ашагъан эмеген халкъгъа къыйынлыкъны къылычы бла салыб тургъанды. Къылыч къара кюбюрде асыралгъанды. Романда бай Къыямытны образы таурухдагъы беш башлы эмегенни сыфаты бла байланыбды. Къыямыт, джарлыланы, онгсузланы къыйнаб, алагъа эталгъаныча артыкълыкъ этиб, къара кюбюрге джыйыб басдыргъан байлыгъын халкъгъа къыйнлыкъ тюшюрюр ючюн джюрютеди.

Романда сыфатланы эки къаууму

20емюрню ал джылларында класс кюрещ еседи. Къарачайда ол кюрешни кергюзюр ючюн, джазыучу бир-бирине къаршчы эки къауум образны суратлайды. Биринчи къауум: бай Къыямыт, Къаншаубий, афенди Мухаммат-Амин, старшина Биймырза, пристав Апанас, дагъыда аланы джанында башхала: Тогъузакъ,Мыртаз, Ташладар (устазлыкъ окъуб тургъан), Абдул-Къадыр(«шыйых»), д.а.къ. Была уллук къыйнлыкъда тургъан уруннган халкъны къозгъалыуундан да къоркъадыла, аны ууучха джыйыб солууун алдырмай тутаргъа да излейдиле. Бу кир иннет аланы бирикдиреди. Экинчи къауум а орус революционер Семен; унугъуб, байланы аякъ тюблеринден ычхыныргъа излеб тургъанла: Шамайын, Хамид, Джантемир; зорлукъ унукъдуруб, башларын келтюралмай тургъан адамла: Темуркъа,Къасым, Аслан, Бийнегер,Ибрагим, Бадимат, джигит Кънамат-бу адамланы класс ангылары есгенден есюб, революцион ангыларыны дженгил бегиген джангы дуния аланыкъы боллугъуна джалсыз этеди.

«Къара кюбюр» романны окъуб башласанг, ол кесине мукъладис темирни тартханча тартады. Нек болады алай? Нек айырылалмайды ол китабдан окъугъан адам? Къайдан чыгъады ол кюч?

Джазыучы къарачай халкъны озгъан джашауун, бюгюннгю болумун да терен билгенинден,аны кертисича тюп-тюз, терен уста тил бла чемер суратлай билгениндеди ол. Аппаланы Хасан,кеси къыйыны бла джашагъан къарачай халкъны ичичнден чыкъгъан, аны инджиуюн,къыйынлыгъын да керген,сынагъан, терен билген,ангылагъан, фахмулу джаш болгъаны себебли, суратлау чыгъармасын хар не джаны бла да тюз кез бла къараб джазгъанды.

«Къара кюбюрню» окъумагъан къарачай тилни байлыгъын, ариулугъун, деменгилилигини, кесгинлигин алай терен ангылаяллыкъ тюлдю.

Романны тилини ариулугъун таудан чыкъгъан кирсиз чокъракъ сууну кексюл-джашилдим сыфаты бла тенглешдирирге боллукъду.

Китабны тилин алай сейирлик этген артыкъ да бек джазыучу суратлау мадарланы(метафора, эпитет, бетлендириу, тенглешдириу, нарт сез, пейзажны юсю бла геройланы халларын билдириу, гипербола, самаркъау, чам, накъырда) кенг хайырландыра билгениди.

Къанамат. Аппа улу элни къанын ичиб тургъан къауумгъа, аманлыкъчылагъа къаршчы тургъан,халкъны ичинден чыкъгъан, адамлыгъы болгъан керти адамланы кергюзеди.

Бу адамланы ичинден джигитлиги, халкъ ючюн джанын аямагъаны бла Къанамат бла Семен артыкъ да бек айырыладыла.

Къанамат урунган джарлы юйдегиден чыкъгъанды,аны къылыгъыны, халисин ариулугъу сыфатыны ариулугъуна ушайды.

Къанамат, джашагъан кесек емюрюнде къыйын болумда джашаса да, джюреги унугъуб къалмай, джигитди, тириди, джаудан къоркъмайды, кесини тенглерин, къарыусузланы аслан кибик, джаш тулпар кибик сакълайды. Муну биз керебиз Бадиматны пристав бла Къыямытны артыкълыкъларындан къутхаргъанында, Темуркъаны, Семенну, кесини тенглерин тюрмеден къутхаргъанында, аны болушлугъу джарлыланы, къарыусузланы барына да джугъуб тургъанында, артыкъ да бек къартла бла сабийлени джазыкъсыныб, алагъа болушханында.

Къанаматны, джигитлиги бла бирча, уллу акъылы да болгъанды. Этген оноуну таблыгъы аны кеб къыйынлыкъладан къутхаргъанды. Аны терен акъылы джахил меджисуу сезлеге ийнандырмайды. Ай тутулгъанында,Бадимат: «Джити башлы джелимаууз тутханды айны, сакълаб тургъан ишлени денгырдатыб уятыргъа джез тазым болмады»,-деб къайгъыргъанында, ол анга ийнанмагъанын танытады.

Къанамат ишни сюйген джаш болгъанын биз ачыкъ керебиз. Джашагъан джеринден, элинден зорчуланы зорлукълары аны абрек этиб айланады ансы, ишлерге ол тамам джюреги бла термиледи.

Семен. Романнны идея магъанасын тыйыншлысыча ангылар ючюн, Семенну образын толу билирге керекди. Темуркъа Семен бла Ташчыгъа иш излей баргъанында,шагърей болады. Экисин бир-бирине джуукълашдыргъан Семенну Темуркъаны джакълай билгени болады. Семен романда революцион ангыны уруннган халкъгъа сингдириб кюрещген адамды. Ол Тамчыгъа бош тюшмегенди, ишчилени арасында ташатын иш бардырыргъа партия джибергенди. Пристав аны, патчахха къаршчы адамды деб,тутар ючюн излеб айланады.

Кесини революцион ишинде Семен бек кеб къыйынлыкълагъа да джолугъады. Селешиб , джюрегинде болгъанны ангылатыр ючюн, тил билирге керекди. Ол а къарачай тилни билмейди. Ол кезюуде диннге уллу ийнаннганлары андан да бек къыйын болгъанды. Орусха «кяфыр», «гяур», деб, къарангы халкъгъа эрши кергюзтюрге афендиле, моллала иш этиб кюрешгендиле. Семен, бек къыйналса да, бу затланы барысын хорлаб, Ибрагим, Къанамат, Темуркъа, Бадимат бек джууукъ адамларындан да Семенну кергендиле.

Читайте также:  Приготовить кофе как макдональдсе

Семенну тюз селешгени, хар не айтханына юлгю келтириб ачыкъ этгени, халал джюреги, таза иннети таулу джарлыла бла аны джууукълашдырады.

ТЕМУРКЪА. Джазыучу романда Темуркъаны сыфаты бла къарачай халкъны джарлылары революцион идеяны къалай сезиб башлагъанларын таукел кергюзеди.

Автор Темуркъа бла бай Къыямытны джашаулары бир-бирине къаршчы болгъанын,экисини да мекямларыны тыш болумларын, юй « характерлерин», ашларын-сууларын,юслерине кийген кийимлерин, дагъыда аны кибик башха затларын тенглещдирген халда суратлабачыкълайды. Темуркъаны керти тойгъан кюню болмайды. Джашау къыйын болса да, аны юйюнде бир-бирин сюймеклик, бир-бирин багъалы керюу хар сезлеринде, ишлеринде эслениб турады. Темуркъа кесини, кеси кибик джарлыланы джашауларыны юсюнден кеб сагъыш этеди,кеси кибиклеге не бла болушургъа билмейди. Романны аллында Темуркъа, диннге бой салыб, байлагъа хаман джалчылыкъ этиб тургъан болмаса, ауузундан сез чыгъарамайды, тохтаусуз ишлеб турса, къачан болсада джарлылыкъдан къутулургъа умут этиб, ышаныб турады. Семен Темуркъагъа орус, къарчай байла да бир болгъанларын, ала орус, къарачай джарлыланы класс джаулары болгъанларын ангылатады. Орус, къарачай байла, джарлыланы джегиб, бирча эзиб, джашауларын алыб тургъанларын Темуркъа толу ангылайды. Орус революционери ишчи Семен Темуркъаны эм багъалы тенги-шоху болуб къалады.

Къуран аитханнга кере, гяурла муслиманланы эм уллу джауларыдыла. Джашауада уа алай болмагъанын Темуркъа кеси кереди. Семен муслиман джарлыланы эм бек уллу шоху болгъаны ачыкъланады.

БАДИМАТ. Бадимат Темуркъаны къызыды. Романда аны сыфаты алай кеб орун алмаса да, тиширыуну сыфатын, халисин сыратлагъан адетлеге уллу магъанасы бард.

Къанамат, сюйген къызы Бадиматны сыйын, намысын сакълар ючюн, кесини джанын артха салмай, Къыямытыны юйюнден Бадиаматны алыб чыгъады. Къыямыт кир иннетине джеталмайды.

Бадиматны халисинде къарачай литературада анга дери тиширыу сыфатлада берилмеген шартла кергюзюледиле. Бадимат атасын,анасын, джууукъларын бек сюеди. Ол къалгъан адамлагъа да ариу сезлю, намыслы, джумушакъ къызды.

Бадиматны джашау сезими есгенден есе баргъаны белгили болады. Романны аллында Бадимат къарангы, унукъгъан къыз болуб сыфатланады. Орус деселе, бары да Апанасчадыла деб турады. Романны аягъында уа Семен анга кереклисине туугъан къарнашча болуб къалады.

КЪЫЯМЫТ. Къыямыт къара кюбюрню несиди. Элге не тукъум къыйынлыкъ джауарыкъ болс, ол Къыямытдан башланады. Къыйынлыкъны аллы бла аны къара кюбюрю ачылыб, андан ачха чыгъады. Къыямыт кюбюрге джыймагъан байлыкъ джокъду. Ол байлыкъ халкъны къыйыныды. Бай болса да, адам айтмазча къызгъанчды, тюкге джан береди. Кесине аз да онг болурча керсе, адамгъа бир уллу хатаны салыргъа артына бармагъанды. Апанасны келюне джетиб, кесине бир онглукъ табар ючюн, Бадиматны башын къыйынлыкъгъа салыргъа излейди. Къыямытны онгсузлагъа, джарлылагъа джазыкъсынмакълыгъы болмагъанды. Джаныуар джюрекли ит адам эталгъан артыкълыгъын этиб тургъанды. Бузоула ийнеклени эмгени ючюн, Темуркъаны къолун исси кюл бла кюйдюреди. Кесинден онглугъа уа, тюлкю кибик, джалыныб кесин ариу кергюзюрге излеб, джюз тюрлю хыйла тил бла кукаланады. Алтын этегине башым къор,-деб имбашындан уппа этиб селешеди Апанасха.

АФЕНДИ МУХАММАТ-АМИН, «ШЫЙЫХ» АБДУЛ-КЪАДЫР

«Къара кюбюрде» Аппа улу динни юсю бла халкъны къанын ичиб тургъан эки къан гыбыны-афенди Мухаммат-Амин бла «шыйых» Абдул-Къадырны кергюзеди. Абдул –Къадыр аманлыкъчылыгъы ючюн талай джылны тюрмеде туруб ычхынады. Къайтханында, аманлыкъгъа джангыдан джарашыб, уруннган халкъны «шыйыхла» деб, алдаб,термилтиб ачхасын рысхысын джыяыды. Не аманлакъдан да артына бармагъан Абдул-Къадыр оразада афенди Мухаммат-Амин бла бирге тонгуз эт бла аракъы ичеди. Аманлыкъчы «шыйыхха» джангы тюбеб селещгенинде, Мухаммат-Амин, «Аллахны тутхан адамла барыбыз да бир-бирине къалай ушайбыз», дейди. Кертиси, да, Абдул-Къадырны кергенинде, аны сезлерин эшитгенинде, кесин кюзгюде кергенча болгъан эди. Андан ары аманлыкъланы барысын экиси да Къыямыт бла бирге болуб этедиле. Зыйналыкъ, уру, етюрюк деген кир ишле аланы ичлеринден чыкъгъан кибик эдиле.

Абдул- Къадырны кир ишин джууар ючюн, Мухаммат-Амин Файрузну от бериб елтюреди.

ПРИСТАВ АПАНАС. Аппа улу приставны халисинден, селешген сезлеринден, этген ишлеринден, ичиучю, мухар, патчахны зыйналыкъ джюрютген, уруннганланы къанын ичген къуллукъчусу болгъаны ачыкъ, сейир тилде баямлайды. Апанас, къыямытланы,Мухаммат- Аминлени хазна адамгъа санамаса да, кесини тегерегине айландыргъанды, кереклисин этдиргенди.

Романны пейзажны аныы идея магъанасын ачыкъларгъа болушуб келеди. Романны бир-бир джерлеринде кюн бузулгъаны бла бирге келеди къыйынлыкъ. Файрузгъа афенди от ичирген заманда «огъаргъы джел келиб, оджакъда, ит улугъанча, улуй эди». Файруз елген кезюуде да джел ит улугъанча улуйду. Хамидни емюрюню аллы бла да кюн тюрлениб, таула джылагъанча болуб башлайды.

Бир-бир джерлеринде джазыучу этиле тургъан къара ишлеге табигъатны тюрлю-тюрлю болумларын терге этиб, аладан джийиргендириб да кергюзеди.

Аппа улу романда, табигъатдан айырылыб, уруннган халкъ джашаргъа болмаз деген оюмну кергюзтеди. Уруннгала кеслерини туугъан джерлерин бек сюедиле.

Источник

Оцените статью